top of page

reality check


Mijn cultureel landschap is vrij eentonig. Ik ben een vaste museumbezoeker die voornamelijk houdt van interactieve tentoonstellingen. Daarnaast ga ik jaarlijks naar de boekenbeurs in Antwerpen. Al komen ook andere boekenevenementen aan bod. Op vlak van kunst val ik ook in herhaling. De schilderkunst uit de Gouden Eeuw, met Rembrandt bovenaan het lijstje, boeit me sterk.

In het algemeen valt mijn culturele blik op de Gouden Eeuw en de culturele geschiedenis van de Nederlanden. Oude sagen en sprookjes interesseren mij sterk. Zowel in het Middelnederlands, Nieuwnederlands als in hedendaags Nederlands.

Hedendaagse cultuur lijkt mijn aandacht minder snel te grijpen. Naar mijn gevoel mist het enige charme.

'De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp' geschilderd door Rembrandt van Rijn (1632) - Ik heb zelf een kopie van het schilderij.

Ik ben sterk verweven in het boekenlandschap van Nederland en Vlaanderen. Als informeel recensent en boek promotor krijg ik de kans om de nieuwste literatuur (vaak voor verschijning) te lezen. Mijn leeservaringen deel ik voornamelijk via sociale media, maar ook in het dagelijkse leven tegenover vrienden.

Hoofdzakelijk lees ik volgende genres: jeugdboeken, Young-Adult, New-Adult, historische roman, erotische roman, Dystopian en informatieve geschiedenisboeken. Al probeer ik af te wisselen met genres zoals fantasie, mysterie, horror, de reguliere roman en zeer af en toe een thriller. Ik probeer mijzelf niet te beperken op vlak van genres. Daarnaast hou ik ook geen rekening met de auteur en zijn of haar achtergrond.


Voor ik aan de lerarenopleiding startte, volgde ik de studie Algemene Cultuurwetenschappen (educatieve geschiedenis en kunstgeschiedenis). Daar ondervond ik dat architectuur mij veel minder lag. Naar het einde van de opleiding toe zou ik graag wat meer interesse voor architectuur willen ontwikkelen. Het onderwerp leunt sterk aan bij mijn tweede vak, namelijk geschiedenis.

Ik wil me graag openstellen voor hedendaagse kunst. Al lijkt die stap zeer groot.

Zelf ben ik totaal geen fan van toneel en musicals. Sterker nog, ik heb een bloedhekel aan musicals. Het zal voor mij een uitdaging worden om een toneelvoorstelling en/of een musical te bekijken. Al wil ik die uitdaging graag aangaan.


Comments


bottom of page