top of page

throwback


Het afgelopen academiejaar ben ik aan de slag gegaan met het cultuurportfolio Nederlands. In eerste instantie vond ik dit een leuke opdracht omdat ik in mijn vrije tijd veel met cultuur bezig ben. Overigens vond ik het een beetje jammer dat je moest wegstappen van jouw eigen culturele karakter, op zoek naar datgene buiten de grenzen.

Zo ben ik dit schooljaar naar een theatervoorstelling, een toneel en een musical gaan kijken. Zaken die ik helemaal niet graag doe. Het was oké, maar elk einde voelde aan als een opluchting. Het is niet zo dat ik nu interesse heb gekregen in toneel en aanverwanten. Ik heb eerder herontdekt waarom ik het helemaal niet leuk vind.


Op de vraag of ik gegroeid ben, blijft het antwoord uit. Het lezen van boeken, cultuurevenementen (die geen toneel zijn) , podcasts en het kritisch bekijken van artikelen; dat zijn allemaal zaken die ik voorheen al deed. Zelfs wanneer ik op zoek ging naar onderwerpen die ik normaal links zou laten liggen, voelde het steevast vertrouwd aan.

De opdracht lijkt mij gunstig voor mensen die niet vertrouwd zijn met cultuur of daar niet zo zeer mee bezig zijn. Het lijkt mij bijvoorbeeld een zeer zinvolle opdracht voor de derde graad.

Ik heb overigens wel herontdekt waarom ik tegen leeslijsten ben. De beperkte keuzemogelijkheden maakten dat ik nooit op een enthousiaste manier aan een boek begon. In eerste instantie was er ook geen enkel boek uit de lijst dat mij aansprak. Leeslijsten zijn frustrerend omdat jij als lezer geen ruimte krijgt om te kiezen voor iets dat bij jou past.


We hebben in Nederlands 1 en Nederlands 2 gesproken over de (jeugd)literatuurgeschiedenis. Het lijkt mij bijvoorbeeld interessant om een periode -waar ik nog niet vertrouwd mee ben- uit te kiezen en die als uitgangspunt te nemen voor het portfolio van Nederlands 5.

Om boeken te lezen die we besproken hebben, cultuurevenementen te doen die daaraan te linken zijn en om de moderne aspecten (zoals de mediaknipsels) daaraan te linken.

Naar mijn gevoel zal dat mij meer bijbrengen en eveneens zorgen voor een specifieke uitdaging.


Comments


bottom of page