top of page

Er was eens...

Updated: Apr 7, 2022


Sprookjes komen in alle vormen en maten voor. We zien sprookjes vaak als de zoete verhalen voor kinderen. Toch weten de originele versies, die veelal duister zijn, ons ook nog te bekoren. Alleen, de onderwerpen zijn vaak niet meer zo hedendaags of liggen verder weg van de realiteit. Wat als we sprookjes nu eens een twist geven en volwassener maken?

Ik ben zelf een grote fan van sprookjes. Doordat ik tweetalig ben opgegroeid, kwam ik minder in contact met zaken zoals Disney en meer met de gebroeders Grimm plus aanverwanten. Ik groeide op met programma’s zoals ‘6 auf einen Streich’ dat later vertaald werd naar ‘de mooiste sprookjes van…’. Ook de grote rode sprookjesboeken waarmee de kasten rijkelijk gevuld werden of het jaarlijkse bezoek aan de Efteling, droegen bij tot mijn voorliefde voor sprookjes. Daarom sprak de podcast mij ook aan: een nieuwe wind. Het oude vertrouwde van een sprookje, maar toch in een nieuw jasje en op een totaal andere manier verteld. Vooral de humor die daarbij kwam kijken, maakte dat ik verder bleef luisteren. Sprookjes zijn en blijven belangrijk. Vele dragen een bepaalde moraal uit. Hoewel het niet altijd zo eenvoudig is om de moraal te vinden, zeker voor kinderen niet. De podcast is op dat vlak simpeler. Het zijn herkenbare onderwerpen en ze sluiten elk verhaal ook af met de moraal.


Het gaat over relatief korte afleveringen. De meeste sessies zijn niet langer dan een kwartier lang. De opzet is overigens ook een leuke tip voor een feestje. Je laat iedereen een zin noteren, grabbelt in een kommetje en starten maar. Het is een leuke activiteit en laat mensen ook stil staan bij hun fantasie. Tijdens de afleveringen heb ik soms de gekste dingen gehoord, vaak heb ik gedacht: maar hoe kom je erop?

Vanaf de eerste aflevering had ik sterk het gevoel dat de opzet mensen bij elkaar bracht.

Tot ik aan de afleveringen kwam die via Zoom verliepen en waar geen publiek meer bij betrokken was. Je merkte dat de sfeer helemaal anders was. Hoewel er gebruik werd gemaakt van geluidseffecten, miste ik toch de lach van het publiek of de verbaasde reacties. Ik heb dan ook meer genoten van de afleveringen voor de coronaperiode dan diegene die tijdens de coronaperiode werden opgenomen.


Ik heb alle afleveringen geluisterd en deel graag enkele van mijn favorieten met jullie. Daarnaast raad ik ook aan om de podcast via YouTube te bekijken omdat de vertellers ook vaak lichaamstaal hanteren. Na ongeveer 30 afleveringen is er ook een periode waar men tekeningen gebruikt waardoor het nog interessanter wordt om te volgen.

  • De Niet Zo Serieuze Sprookjes: Afl. 1 l Over de lelijke draak die de alimentatie niet kan betalen WAAROM? Het is de eerste aflevering en je merkt gewoon hoe enthousiast de vertellers en het publiek zijn. Je wordt meteen warm van het concept en aan het einde van de aflevering wil je alleen maar ‘meer’.

  • De Niet Zo Serieuze Sprookjes: Afl. 13 l Over een hofnar die niet kon dansen WAAROM? Deze aflevering spreekt aan omdat het lijkt alsof alles ingestudeerd is. De gast, beter bekend als Bartje uit ‘Schuif Af’, leeft zich sterk in waardoor je helemaal mee in het verhaal zit.

  • De Niet Zo Serieuze Sprookjes: Afl. 24 | Over een politieker met een gat in zijn zak WAAROM? Ook hierbij is de manier van vertellen de doorslaggever. Ik herken hier namelijk aspecten die vaak worden toegepast tijdens het voorlezen van sprookjes, zoals het gelijktijdig herhalen van woorden en het beklemtonen van woorden die te maken hebben met een twist in het verhaal.

  • De Niet Zo Serieuze Sprookjes: Afl. 32 | Over een spook van de Gentse Feesten WAAROM? Vanaf dit moment gaan ze ook tekeningen tonen op een groot scherm. Het concept van een café, lijkt nu eerder een zaalshow te zijn. Al blijft het huiselijk.

  • De Niet Zo Serieuze Sprookjes: Afl. 64 | Een metronoom die geen gevoel voor ritme had WAAROM? Uiteindelijk keert men terug naar het oorspronkelijke idee: een improvisatiemomentje op café. Ik moet toegeven dat ik de charme daarvan het beste kan waarderen. Aflevering 64 vind ik top, mede door de gast: Jens. Ik vind hem een fantastisch vertel duo met Jeron.

 

Podcast: De Niet Zo Serieuze Sprookjes

Opzet: Jeron Dewulf ontvangt per aflevering een gast. In eerste instantie vond de podcast plaats in een café waarbij het publiek een zin gaf dat de titel vormde van een ‘nieuw’ sprookje. Tijdens de coronaperiode werden er via de Facebookpagina van Jeron Dewulf zinnen ingestuurd. Die titel vormt het sprookje. Vanaf dan wordt er geïmproviseerd. Om beurt zegt iemand iets en de ander vult aan. Op die manier worden de gekste sprookjes verzonnen. Presentator: Jeron Dewulf, steeds vergezeld met gast. Organisator: LiveComedy, organiseert in Vlaanderen live comedy voorstellingen.

Aantal afleveringen: 83, laatste aflevering op 4 september 2020.

 
Bronnen:
- Das Erste. (2022, 3 april). Alle Märchenfilme auf einen Streich. Das Erste, Rundfunk Berlin-Brandenburg, Berlin, Germany. Geraadpleegd op 30 maart 2022, van https://www.rbb-online.de/maerchenfilm/archiv/sechs_auf_einen_streich.html
- Dewulf, J. (2019, 14 januari). De Niet Zo Serieuze Sprookjes: Afl. 1 l Over de lelijke draak die de alimentatie niet kan betalen. YouTube. Geraadpleegd op 30 maart 2022, van https://www.youtube.com/watch?v=SacGqAny5sw&list=PL4tWvoQkiZZwfO46SxUrkEGYXVKvxIQri&index=92
- Ketnet. (z.d.). Ketnet. Geraadpleegd op 30 maart 2022, van https://www.ketnet.be/kijken/d/de-mooiste-sprookjes-van-grimm
- live comedy. (z.d.). De Niet Zo Serieuze Sprookjes | LiveComedy.be. livecomedy.be. Geraadpleegd op 30 maart 2022, van https://www.livecomedy.be/de-niet-zo-serieuze-sprookjes/

3 comentarii


Vizitator
15 mai 2022

Dag Anoeska


Vroeger was ik een enorme fan van sprookjes. Ik keek bijvoorbeeld heel graag naar 'De Mooiste Sprookjes van Grimm'. Vandaar dat ik mij nu terug helemaal wil onderdompelen in de sprookjesverhalen.


Je titel deed mij al meteen denken aan sprookjes. Het wekte interesse op en vandaar las ik met plezier jouw blogbericht. Mijn aandacht had je helemaal! Het leest zo vlot en je schrijfstijl is echt heel aangenaam. Je neemt ook een duidelijke structuur aan in je blogbericht. Ik ben helemaal overtuigd om de podcast eens te beluisteren. Ik wil er zeker een momentje voor vrijmaken!


Groetjes

Lode

Apreciază

Vizitator
21 apr. 2022

Dag Anoeska,


Je hebt mijn aandacht zeker en vast ook getriggerd.

Mijn dochter kijkt vaak naar de Mooiste Sprookjes van Grimm, dus ik begrijp zeker en vast waar dat vandaan komt!


Tijdens de zomer ga ik zeker tijd maken om de podcast te beluisteren. Zoals ik in je artikel kan lezen is het zeker en vast de moeite. Sprookjes zijn zeker niet enkel iets voor kinderen, maar horen gewoon bij ons leven.


Een zeer leuke meerwaarde die ik in de zomervakantie zeker en vast ga verkennen!


Groetjes,

Kaat

Apreciază

Vizitator
21 apr. 2022

Dag Anoeska

Je hebt mij helemaal warm gemaakt om deze afleveringen zeker eens te proberen! Wanneer ik weer wat meer tijd heb zal ik dit ook zeker doen. Voorlopig is het nog te druk met school.😝 Misschien kan ik er 's avonds al wel eens eentje beluisteren. Ze duren toch maar een kwartiertje volgens jou.

Groetjes

Joni

Apreciază
bottom of page